PDA

Просмотр полной версии : Skoda Oktavia Tour 1.6i BFQ 2008г, K-Line или CAN-Bus?


Porter
07.10.2010, 16:28
Закончилась гарантия, пришлось самому лезть под капот. Механическую проблему решил. Думал просмотреть - скинуть ошибки с компа, и получил облом... Обичный K-Line интерфейс тупо не конектится... (подключался не я а продвинутый мастер - кулибин. Тоже был в недоумении :kos:). У официалов конектилась неделю тому нормально, понятно, официалы немы как рыба в вопросах что почему итп.
Ктото упомянул, что новые машины работают с CAN-Bus интерфейсом а не K-Line?
Знает ли кто, чем и как конектится к Skoda Oktavia Tour 1.6i BFQ 2008г. ?

Гуглил на предмет адаптеров CAN-Bus но тишина. Предлагают конструкторы - наборы от 65 уё. Для личного пользования на одной машине покупать не охота...
Кое что нашел: CAN bus used in Ford, Mazda, Volvo and most other cars since 2004. The CAN protocol is a popular standard outside of the automotive industry and is making significant in-roads into the OBD-II market share. By 2008, all vehicles sold in the US will be required to implement the CAN bus, thus eliminating the ambiguity of the existing five signalling protocols.

The CAN bus is simply a pair of wires, often twisted around each other, running around the vehicle and terminated at either end of the two-wire network with resistors of 120 Ohms. The only components connected to the CAN bus are the electronic control units (nodes). Other components, such as sensors, motors, light bulbs, switches, etc. are wired only to the electronic control units. Some vehicles have a CAN bus system along side the ISO/KWP2000 system. A vehicle which uses CAN bus for on-board diagnostics can only respond to an OBD-II request from a tester which uses CAN bus. From model year 2008 vehicle manufacturers must use the OBD protocol specified in ISO 15765, also known as Diagnostics On CAN.

Two wires of CAN bus, CAN-H and CAN-L, will have the same voltage when idle (about 2.5V), or a voltage difference of 2V when a signal is placed on the CAN bus. When a signal is placed on the CAN bus the CAN-H line is at a higher voltage than the CAN-L line. Each electronic control unit have its own CAN identity code, like an address (may respond to several CAN id codes). If an electronic control unit is to communicate to another it will need to know the CAN identity code of the recipient.

A simple check to see if the CAN bus is in use in a vehicle, and accessible via the OBD socket, is to connect a resistance meter across pin 6 and pin 14. Due to the combined resistance of the two termination resistors at 120 Ohms each the overall resistance should be read as 60 Ohms.

OBD-II provides access to numerous data from the ECU and offers a valuable source of information when troubleshooting problems inside a vehicle. The SAE J1979 standard defines a method for requesting various diagnostic data and a list of standard parameters that might be available from the ECU. The various parameters that are available are addressed by parameter identification numbers or PIDs which are defined in J1979. For a list of basic PIDs, their definitions, and the formula to convert raw OBD-II output to meaningful diagnostic units, see OBD-II PIDs.
http://pinouts.ru/CarElectronics/car_obd2.shtml
Схема тут: http://pinoutsguide.com/CarElectronics/obd-2_universal_cable_pinout.shtml
Просканирую на предмет доступности микросхем. Есть ещё варианты схем адаптеров?

Здесь был вложен файл: OBD-RS232_cable.gif (18.1 Кб), но к сожалению был утерян. Если он у Вас есть, свяжитесь с администрацией для его восстановления. Спасибо.

Oblom76
07.10.2010, 22:04
Есть ещё варианты схем адаптеров?
Есть но на Motorola_вских MCU . Эта самая простая и дешёвая и сборке из тех что встречал (хотя меня года 4ре как этот вопрос мало интересует). Есть еще на PIC_ах.

Porter
07.10.2010, 22:17
Ясно. Уже помогли найти готовые девайсы по ценам, которые убивают интерес к самомтоятельной сборке адаптера.
Пока никак не могу с уверенностью узнать, нужен ли мне CAN или же должно работать по K-Line.

shirokov
07.10.2010, 23:23
Пока никак не могу с уверенностью узнать, нужен ли мне CAN или же должно работать по K-Line.
Просто по K-Line ты не все блоки сможешь диагностировать у новых автомобилей, и некоторые функции только по CAN опрашиваются. Так что для старых моделей K-Line вполне достаточно, а вот для автомобиля 2008 года, безусловно, работа по CAN не помешает.

Porter
13.10.2010, 21:08
Прикрепил полный даташит на ELM327, может, кому пригодится.
К стати, на ELM327 можно апдейтить прошивку с офсайта производителя!

Здесь был вложен файл: ELM327.pdf (226.4 Кб), но к сожалению был утерян. Если он у Вас есть, свяжитесь с администрацией для его восстановления. Спасибо.